Pages - Menu

23 December 2015

Bolehkah Orang Islam Meraikan Hari Krismas dan Mengucapkan "Selamat Hari Krismas?"


Krismas semakin hampir. Semua orang kristian menunggu hari yang dianggap suci ini. Tetapi, ramai orang muslim dalam dilemma. Mereka sering menanyakan soalan seperti "Bolehkah saya mengucapkan 'Selamat Hari Krismas' kepada mereka(orang kristian)?", khususnya kepada mereka yang mempunyai sahabat dan saudara yang beragama kristian.

Jawapan:

Saya bukanlah seorang ulama' yang boleh menghukum sesuatu dengan sendiri. Tetapi dalam kes ini, kita haruslah melihat pandangan ulama' atau lebih dikenali sebagai fatwa.

Bolehkah seorang muslim mengucapkan selamat hari krismas?

Dalam kes ini, Ulama' berbeza pendapat. Sekumpulan Ulama' kata ia adalah haram(dilarang), manakala sebahagian ulama' lain mengatakan ianya harus(dibenarkan). Sekarang, mari kita lihat pendapat kedua-dua ulama' ini dalam hal ini.

Fatwa pertama - Ianya haram untuk kita mengucapkan selamat hari krismas:

Sebahagian ulama' seperti Ibn Qayyim berkata:

"'Adapun mengucapkan tahniah kepada orang kafir untuk ritual mereka, adalah dilarang mengikut persetujuan semua ulama' - seperti : mengucapkan tahniah atas hari-hari raya mereka dengan mengucapkan selamat(good wishes), bergembiralah dengan hari raya kamu ini dan ... etc. Jika seseorang muslim menyebut perkataan sedemikian tidaklah dia menjadi kafir, tetapi dia telah melakukan satu dosa kerana dia seperti telah mengucapkan tahniah atas kepercayaannya terhadap triniti(ada 3 tuhan), iaitu dosa besar yang lebih dibenci oleh Allah daripada mengucapkan tahniah kerana dia minum arak ... dll."

[Fatwa ini dijawab oleh: The Fatwa Center di Islamweb] 

Sheikh Muhammed Salih Al-Munajjid pernah ditanya;

"Mengapa kamu mengutuk sambutan yang Kristian(orang kristian) fikir adalah kelahiran anak tuhan(Allah)? Kita perlu mengajar rasa hormat kepada orang lain dan agama. Namun dengan kutukan dan mengatakan perkara itu salah, ia menyukarkan rasional, jujur, dan menghormati orang untuk berkomunikasi. "

Jawapannya kepada soalan itu ialah:

"Anda seolah-olah telah menyalah tafsirkan kutukan sambutan Krismas sebagai sesuatu perkara yang tidak menghormati orang Kristian. Pada hakikatnya, ia adalah kerana menghormati Allah dan Jesus dan ajaran Nabi Muhammad, salam sejahtera keatas mereka. Ia merupakan sebahagian daripada iman kita untuk menolak sambutan yang belum ditetapkan dan / atau yang mempunyai asas kepada perkara yang salah, kerana tidak dapat dielakkan, mereka dapat membawa kepada kesesatan dan apa-apa perubahan dalam iman, seperti yang telah berlaku dengan agama Kristian. Tiada apa yang "radikal" atau "pinggir" tentang perkara ini. Ia adalah hak asasi kita untuk melindungi iman dan amalan kita daripada penyelewengan dan kepalsuan. Sesungguhnya tidak ada yang mempunyai hak untuk menuduh kita selama ini. "

Fatwa kedua - Ianya harus(dibenarkan) untuk mengucapkan selamat hari krismas :

Majlis Eropah Bagi Fatwa dan Penyelidikan(The European Council for Fatwa and Research memutuskan bahawa ia adalah dibenarkan. Dalam fatwa itu, mereka berkata;

"Sesungguhnya keharusan mengucapkan tahniah kepada bukan Islam pada hari-hari perayaan mereka menjadi lebih daripada kewajipan jika mereka menawarkan ucapan mereka pada majlis-majlis perayaan Islam, kerana kita diperintahkan untuk kembali layanan yang baik dengan layanan yang sama, dan untuk kembali salam dengan yang lebih baik atau sekurang-kurangnya dengan ucapan yang sama. Allah SWT berfirman:

"Apabila kamu diberi penghormatan dengan sesuatu ucapan, menyambut sebagai balasan dengan yang lebih baik daripadanya, atau sekurang-kurangnya balasan yang sama ..."

(An-Nisa' 4: 86)
Sekarang kita mempunyai 2 fatwa di sini. Satu menyebut bahawa ia adalah Haram manakala yang lain menyebut bahawa ianya Harus. Menghormati antara satu sama lain apabila ia datang kepada isu ini. Jika kita berpegang kepada pendapat bahawa ia adalah Haram, sila hormat orang lain yang berpegang kepada pendapat bahawa ia adalah Harus dan sebaliknya. Mana-mana yang anda rasa lebih yakin dan selesa, ikutinya, tetapi peraturan emas adalah untuk menghormati setiap pandangan lain dan tidak mengutuk orang lain kerana tidak mengikuti pandangan yang kita pegang .

p/s : Jawapan kepada soalan tersebut ialah terjemahan laman web ini :
  http://revertedmuslim.blogspot.my/2011/12/can-muslim- celebrate-christmas-or-wish.html?m=1
 
Untuk lebih banyak info sila klik di sini :

Sumber dipetik dari:
 http://revertedmuslim.blogspot.my/2011/12/can-muslim-celebrate-christmas-or-wish.html?m=1

No comments:

Post a Comment